Er komen steeds meer aanbieders van online hypotheken. Ook de aanbieders zelf stappen in de markt van het rechtstreeks aanbieden van hypotheken aan de consument. Kiezen voor zelf afsluiten van een hypotheek om kosten te besparen is helaas niet de juiste manier voor de meeste consumenten
Volgens onderzoek van Centraal Beheer overweegt ongeveer een derde van de starters op de huizenmarkt een online hypotheek. Het mag gewoon, zolang de huizenkopers maar de kennis in huis hebben om te kiezen voor execution only. Ze vullen een kennis- en ervaringstoets juist in en ze kunnen een hypotheek zelf afsluiten. Maar, de markt van consumenten die zelf een hypotheek afsluiten kan weleens overschat worden.
Ongeveer een derde van de huizenkopers wil mogelijk zelf de hypotheek afsluiten, maar 3 procent doet het maar. Veruit de meeste mensen kiezen ervoor om een expert in te schakelen. Een hypotheek afsluiten is als een huis bouwen: het kan goedkoper door het zelf te doen, maar verstandig is het vaak niet. De hoogte van de advies- en bemiddelingskosten verschilt sterk. Helaas beseffen veel consumenten niet hoeveel uren een hypotheekadviseur (op de achtergrond, onzichtbaar dus) steekt in het afronden van één dossier.
De consumentenbond is bekend geworden door de onderzoeken waar je als consument iets aan hebt, maar ze blijken niet overal verstand van te hebben. Ze vallen over het feit dat banken hun hypotheekklanten onterecht verplichten om een “dure” adviseur in te schakelen. De belangenorganisatie voor consumenten heeft blijkbaar nog niet door wat de kracht en de noodzaak van een goed en onafhankelijk advies is. Het is niet voor niets dat er steeds meer klachten bekend worden over execution only hypotheken. Als consument kun je gewoon niet alles weten over hypotheken, maar het gevaar is dat hen wel dat gevoel wordt gegeven. Een goed voorbeeld is de invoering van het nieuwe huwelijksvermogensrecht per 1-1-2018. Het lijkt eenvoudiger te worden, maar het wordt een enorm ingewikkeld verhaal met bijvoorbeeld een hypotheek (de wetgever heeft dit inmiddels erkend en beraadt zich op aangepaste wetgeving).
Natuurlijk vinden de consumenten de advieskosten te hoog. Als iemand een huis laat bouwen vindt men de kosten van de aannemer ook veel te hoog. Het voordeel van het provisieverbod en het invoeren van advies- en bemiddelingskosten is dat het transparant is. Tijdens het eerste kennismakingsgesprek worden die kosten besproken. Vervolgens is het aan de consument om de deal wel of niet te sluiten.
In de media zou echt meer benadrukt moeten worden wat de gevaren zijn van het zelf in elkaar knutselen van een hypotheek. Bij een hypotheekadviseur weet de consument in ieder geval dat de kwaliteit van een hypotheek altijd op nummer één staat.